Gratis UX scan voor uw website

Een gebruiksvriendelijke website is essentieel om bezoekers van je website te boeien en te binden. Want een website die intuïtief werkt en optimaal voorziet in de behoeften van je bezoekers, zal een positieve gebruikerservaring stimuleren. Maar hoe kom je erachter of de bezoeker je website gebruiksvriendelijk vindt? LookinSharp User Experience-onderzoek is hierop het antwoord.

964a0cc3-c409-42ec-914f-bc32308043a5.jpg

Wat levert UX-onderzoek op?

Je kunt zelf bedenken wat de wow-eigenschappen zijn voor jouw product of dienst, maar de kans is groot dat je daarmee niet (helemaal) bereikt wat je zou willen bereiken (business goals). Door het uitvoeren van UX-onderzoek kun je achterhalen waar je doelgroep waarde aan hecht en wat de factoren zijn waarmee je de klanttevredenheid van je product of dienst en daarmee het onderscheidend vermogen kunt verhogen. Hieronder noem ik vier redenen om te investeren in UX-onderzoek.


1. Meer traffic genereren

Je wil voorkomen dat klanten en bezoekers ontevreden zijn na een bezoek aan jouw website. Je voert onderzoek uit, zodat je de klantervaring kunt verbeteren, en je de traffic naar (door betere SEO) en op je website kunt vergroten. De uitkomsten van het onderzoek vertaalt de interaction designer en/of webredacteur vervolgens naar nieuwe features en aanpassingen van bijvoorbeeld content of structuur.


2. Betere besteding van middelen en geldbesparing

Doordat je in een vroeg stadium van projectontwikkeling onderzoek doet, kun je tijdig bijsturen als de feedback van je doelgroep niet uitpakt zoals je had gehoopt. De feedback geeft ook input in welke richting je kunt bijsturen om het product of de dienst beter te laten aansluiten aan de wensen en behoeften van je doelgroep. Het is duurder om een reeds gelanceerd product dat niet gebruikt wordt aan te passen, omdat het gros van het geld dan al is uitgegeven.


3. Conversie en impact verhogen

UX-onderzoek geeft inzicht in welke kansen er nog onbenut zijn en hoe je de conversie van je website kunt optimaliseren. Bij een gedegen UX-onderzoek wordt er een verscheidenheid aan onderzoeksmethoden toegepast. Met Google Analytics krijg je inzicht in het verschil dat een geoptimaliseerde feature kan maken in je conversiedoelen. Deze conversiedoelen kun je instellen in Analytics. Met A/B-tests en/of eye tracking kun je uiteindelijk achterhalen welke uiting/aanpassing het beste werkt.


4. Klanttevredenheid verhogen en onderscheidend vermogen creëren (wow-effect)

Het belangrijkste doel van UX-onderzoek is het krijgen van inzicht in die zaken waar je doelgroep enthousiast van wordt en waar je je doelgroep mee boeit en bindt. Om je doelgroep te boeien en te binden, is het van belang om op onderzoek uit te gaan naar het onderscheidend vermogen van je product (website) of dienst. Een van de manieren om dat te doen is door een UX-benchmarkonderzoek uit te voeren. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe jouw website scoort op UX ten opzichte van andere/concurrerende websites en welke (nieuwe) features als zeer prettig worden ervaren (best practices).


UX-methoden

Kort samengevat zorgt UX-onderzoek ervoor dat je frustraties bij je bezoekers weg kunt nemen en de klantwaardering met betrekking tot het product (website) of de dienst kunt vergroten. UX-onderzoek geeft inzicht in de behoeften en het gedrag van je doelgroep, en dat levert veel waardevolle inzichten op. Er zijn tal van UX-onderzoeksmethoden waarmee je vanuit verschillende invalshoeken naar het gedrag en de beleving van eindgebruikers kunt kijken. Methoden die veelal binnen UX-onderzoek toegepast worden, zijn als volgt.

  • Expert-review
  • Usability-test
  • Analytics
  • Heuristieken
  • User satisfaction survey
  • Card sorting
  • A/B-test
  • Mouse flow
  • Eye-tracking